Er SEO elefanten i rommet?
Er SEO elefanten i rommet?
SEO er ofte problemet som alle ser, men som man ikke nevner fordi det er ubehagelig?
SEO er komplekst, langsiktig og det krever at du er dedikert. Mye greier å sette seg inn i. Høres det kjent ut?
Det kan være skummelt å tilnærme seg SEO, men husk at det er ok å starte i det små. Små endringer vil gradvis føre til stor suksess. SEO kan hjelpe bedriften din med å være relevant for en målgruppe, øke trafikk av kunder til nettsiden din, bygge merkevarekjennskap og forbedre brukeropplevelsen.
5 grunnleggende SEO-tips du bør kjenne til. Her er noen “start-i-det-små” SEO-tips:
1. Forstå hvordan du er rangert
Det er vanskelig å vite om SEO-strategien din fungerer effektivt, med mindre du kjenner din nåværende posisjon og overvåker utviklingen. Før du går i gang med en SEO-strategi bør du derfor sjekke din nåværende rangering. Javel, men hvordan gjør jeg det, tenker du kanskje?
Det finnes et hav av gratisverktøy som kan hjelpe deg i gang: Du kan for eksempel starte med Traffic Travis eller RankWatch. På sikt kan det være smart å investere i verktøy som koster litt, da de ofte har flere funksjonaliteter. Blant annet gir de deg mulighet for å spionere på dine konkurrenter ???? . Eksempler på noen gode betalte verktøy er SEMRush og WebCEO.
2. Ha fokus på søkeord
Det er umulig å snakke om grunnleggende SEO-teknikker uten å nevne søkeord. Søkeord bør være sentrum i din SEO-strategi. Dette er ord som folk bruker for å finne relevant innhold på nettet. Å forstå hvordan målgruppen din søker og ordene de bruker, vil hjelpe deg å lage innhold som er optimalt for nettsiden din. Bruk disse ordene og synonymer i overskrifter, metabeskrivelser, bildebeskrivelser og annet innhold. Men ikke overdriv. Hvis du faller for fristelsen og bruker søkeord for mye kan det gå ut over rangeringen din. Google er smart og skjønner fort når du er ute etter å lure deg til en plassering. Da kan du risikere at nettstedet ditt blir merket som spam og du blir straffet for “søkeord-fyll».
Husk at innholdet du skriver først og fremst skal være relevant og svare på spørsmålet som kunden hadde.
3. Husk å lage linker, internt og eksternt
Ikke undervurderer viktigheten av å linke. Linking er grunnleggende for SEO fordi det bidrar til å øke trafikken til bestemte sider på nettsiden din. Når du lager innhold, bør du alltid inkludere relevante linker til andre sider på nettstedet ditt og linke eksternt fra andre relevante sider eller kanaler, for eksempel fra sosiale medier. Bruk ankertekst (klikkbar tekst) som fremhever det som finnes på siden du lenker til. Det øker sjansene for at siden din vises når kunden søker.
4. Inkluder relevant bildeinformasjon
Google leser tekst, ikke bilder. En nøkkel til SEO-suksess er å forstå hvordan Google gjennomsøker nettstedet ditt. Lag filnavn og bildebeskrivelser som hjelper Google å forstå hva bildet handler om. Alle bildeelementer bør inneholde søkeord, og beskrive hva bildet er.
5. Ha rykende ferskt og relevant innhold
En effektiv måte å sikre at nettsiden din har rykende ferskt innhold er ved å starte en blogg! Her fokuserer du på relevante emner for bedriften din og de potensielle kundene dine. En blogg kan tiltrekke seg et betydelig antall lesere, gi dem kunnskap om ting de lurer på og konvertere dem til lojale kunder ved å skape tillit. En blogg gir deg muligheter for intern og ekstern lenking, og lar deg vise din kompetanse. Innholdet bør være nytt, relevant og engasjerende. Tanken bak en blogg er ikke bare å vise søkemotorer at du er et aktiv, men også å bli en ressurs som bonder deg med kundene dine og driver trafikk til nettsiden din.
Er du overveldet? Selv om SEO kan være et komplekst tema, kan du med denne grunnleggende kunnskapen lage en langsiktig plan for å øke trafikk fra organiske (ikke-betalte) søk. En bit av gangen. Hvis du trenger hjelp, hjelper vi deg gjerne med å komme i gang.