Instagram – for business or pleasure?
Mange bedrifter sliter med å få sving på Instagram-satsningen sin. Det er tidskrevende. Du må lage relevant innhold. Algoritmer endrer seg til stadighet og du ser ikke den umiddelbare effekten av nye kunder som strømmer til (nett)butikken.
Vi får ofte spørsmål fra kundene våre; Er Instagram egentlig egnet for bedrifter? Tall fra høsten 2019 viser at 2,4 millioner nordmenn har en profil på Instagram. Instagram er en av de raskest voksende sosiale plattformene. Da må du være tilstede.
Instagram har gjort flere endringer for å tiltrekke seg nye brukere, samtidig som de beholder dem som i mange år har scrollet seg gjennom kilometer med bilder og videoer av influensere, travel-junkies og hundrevis av Harry-Potter-fankontoer.
De siste oppdateringene Instagram har gjort er til fordel for bedriftskontoer. Siden Instagram ble lansert i 2010 har både bruken av plattformen og kontoene skiftet fra den morsomme, personlige stilen til et større fokus på bedrifter og salg. I 2016 ga Instagram brukere muligheten til å opprette en bedriftskonto som gir tilgang til analyser og netthandel. Ettersom Instagram fortsetter å gi ut oppdatering etter oppdatering, er det viktig å optimalisere profilen din og dra nytte av disse funksjonene. Slik får du sving på Instagramsatsningen:
1. Engasjer deg i følgerne dine
Engasjement er viktig for å blidgjøre Instagrams algoritmer. Jo mer engasjement du får på innleggene dine, desto mer sannsynlig er det at profilen din blir sett. Instagram liker at du engasjerer deg. Kvaliteten på følgerne blir verdsatt høyere enn antall følgere.
2. Tenk merkevarebyggende innhold
Hva du deler, når du deler det og hvordan du deler det, betyr noe. Lag en innholdskalender og planlegg innholdet ditt slik at du leverer på merkevarens historie. Det visuelle du legger ut og bildetekstene du bruker, skaper en opplevelse av merkevaren din.
3. Lag fengende poste tekster
Jo lenger tid en Instagrambruker er engasjert i deg, jo gladere blir algoritmene ???? Instagram viser bare de to første linjene i postteksten – så velg fengende posttekst som fanger følgerne og får dem til å klikke på «mer» for å se resten av teksten.
4. Utnytt nye muligheter som Instagram gir deg
Engasjement er viktig for Instagram. Alle nye funksjoner som er lansert de seneste årene er for å få økt engasjement, noe som har ført til at Instagram har 58 ganger mer engasjement enn Facebook! Ta for eksempel «stories»-funksjonen. Her kan du leke deg med avstemninger, spørsmål og svar, klistremerker, gifs osv. IGTV blir mer og mer populært. Det gir deg muligheten til å laste opp inntil 10 minutter lange videoer. Hva med å lage en tips & triks-video som er relevant for bedriften din og tiltrekker seg relevante følgere?
5. Go Live
Finn frem mobilen, ditt fineste smil og kjør en live-sending. Når du tar i bruk Instagram live-funksjonen danser Instagrams algoritmer etter pipa di. Algoritmene er nemlig innstilt til å favorisere en konto når den går live. Da varslers følgerne, og algoritmene gjør alt de kan for å få deg til å bli sett av flest mulig mennesker.
6. Ha en sporbar URL i profilen din
Å lage en URL som du kan spore, vil hjelpe deg å få nødvendig informasjon for å fortsette å optimalisere Instagram-profilen din. Det kan hjelpe deg med å oppdage hvor trafikk kommer fra, hvor mange som klikker på lenken din, osv.
7. Finpuss biografien din og bruk nøkkelord.
Legg til nøkkelord i beskrivelsen din, bruk gjerne spesielle fonter og emoji. Legg til en «call to action” (oppfordring til handling), men pass på at du ikke fyller biografien med masse travel tekst. Hold det rent og ryddig.
8. Husk å bruke riktig hashtag #
Bruk av hashtag er en av fire viktige måter å bli sett på Instagram. Vil du vite mer om dette?
Vi har samlet en bukett med eksempler på best practice Instagramprofiler og tips til hvordan du kan øke synligheten din. Vi brenner for at små og mellomstore bedrifter skal lykkes i den digitale jungelen. Kontakt oss for å få tilsendt gratis tips om hvordan du kan øke synligheten din.